5-tip-diet

5 Tip Diet untuk "Si Beginner"

By entrusol on Friday, 29 Sep 2023 2:28 PM
Share:

Tak perlu susah-susah khatam segala jenis diet yang ada di dalam media sosial kerana kadangkala disebabkan terlalu banyak petua sehinggakan kita pun tak istiqomah berdiet dan akhirnya hanya tinggal harapan saja niat nak diet tu. Mungkin juga kerana banyak sangat jenis diet sehinggakan kita pun tak boleh ingat tips- tips yang dikongsikan.

Sebelum kita betul-betul nekad nk turunkan berat badan, ini antara tips yang anda boleh lakukan supaya misi nak kurus bukan hanya jadi angan-angan kosong. Bayangkan dah berapa juta kali misi nak kurus kita tersadai di tengah jalan? Haa...anda tahu tak kenapa? Sebab terlalu banyak sangat tips dan rumit sampai anda sendiri rasa tertekan. Nak kurus, nak sihat ni perlu lah sedikit "fun". Iyalah kita tak mahulah disebabkan nak berdiet, rutin yang ketat yang sukar diikuti menyebabkan kita stress dan migrain pulak. Nanti jadi ' overeating' pulak sebab nak lawan stress.

Jom kita tengok tips yang boleh membantu anda untuk berdisiplin berdiet. Tetapkan WHY kenapa anda mahu turunkan berat badan Haa...ini sebenarnya langkah pertama yang kita wajib buat. Kita kena tahu sebab apa kita nak kurus. Kalau boleh biarlah yang emosional sikit dan boleh buatkan kita lebih bermotivasi nak sihat. Contohnya nak kurus supaya boleh ambil gambar masa pergi bercuti nanti dan kelihatan menawan di dalam gambar.

  1. Cari 'geng' yang sama misi
    Jika anda boleh ada rakan yang sama-sama nak turunkan berat badan, maka lebih mudah anda nak kekal berdisiplin. Bayangkan jika anda kena menghadap rakan yang sedang seronok menikmati ayam goreng rangup serta air teh boba depan mata anda sedangkan anda kena makan makanan sihat seperti sayur dan ikan stim. Boleh runtuh motivasi kalau macam tu. Jika ada 'geng' yang sama-sama nak kurus, anda boleh berjogging sama-sama, makan makanan sihat bersama dan boleh berlawan siapa paling cepat turun berat badan dahulu. Barulah 'fun' seperti tagline Entrusol Oat " Simply Fun taste...tikk!!".
  2. Gantikan air manis dengan air kosong
    Perlahan-lahan kurangkan pengambilan air manis anda. Minum air kosong secukupnya dalam sehari. Jika nak lebih bersemangat beli botol air baru yang cantik supaya bersemangat nak minum air kosong.
  3. Tukar sayur goreng kepada ulam
    Sayur goreng seperti kangkung belacan tinggi kalori kerana menggunakan minyak untuk menggoreng. Jadi, tukarlah kepada ulam yang segar dan sudah pasti tiada kalori minyak seperti timun, ulam raja dan pucuk ubi.
  4. Tukar makanan bergoreng kepada bakar atau stim
    Jika anda penggemar makanan bergoreng, 'high five' sikit sebab admin pun suka juga. Sesekali bolehlah tapi jangan kerap ya sebab kalori makanan bergoreng sangat tinggi. Jika anda suka ayam goreng tukarkan kepada ayam bakar. Kalori juga lebih sihat untuk badan.
  5. Tip paling penting untuk turunkan berat badan adalah ' disiplin'.
    Jangan cakap saja, kena buat tau! 'Action is important!'. Agak-agak jika anda rasa nak ter' give up', ingat balik apa kah sebab utama anda nak turunkan berat badan. Ada yang nak kurus kerana tidak tahan diejek dan kurang keyakinan diri. Maka jika badan semakin menawan, sihat, kuranglah penyakit nak hinggap pada badan.

Pilihlah makanan yang sihat dan seimbang untuk membantu menurunkan berat badan dengan lebih laju diikuti dengan bersenam! Yes, guys! Bersenam jangan lupa ok, kalau tidak badan dan otot boleh ' flabby' dan menggeleber.

Jika anda baru nak berjinak-jinak dengan pilihan makanan yang sihat, dan tak suka rasa oat yang tawar dan bosan, inilah masanya untuk anda mencuba minuman bijirin oat Entrusol! Bukan sahaja ia kaya dengan kepingan oat yang banyak yang mampu beri rasa kenyang yang panjang, tetapi juga ditambah dengan ekstrak madu dan kurma. Kedua-dua bahan ini memang bagus untuk menambah tenaga dan meningkatkan imun sistem badan! Bersesuaian dengan keadaan sekarang di mana kita terdedah kepada risiko virus merbahaya.

Rasa sedap 1 peket minuman bijirin oat Entrusol pasti akan buatkan anda teringat-ingat nak tambah lagi! Kini tidak lagi bosan dan susah jika nak sihat dan mulakan amalan pemakanan sihat yang seimbang! Bagaimana? Mulakan dengan Entrusol Oat Cereal Drink yang bakal menceriakan hari anda! Simply funtaste...tikk!!!

Snack without worry now with Entrusol, Follow us at 

Our love for snacking inspired Entrusol to create local Halal Wellness snacks. Tasty, easy and healthy that aim to build a life-changing community that starts health from within, from their soul. Enjoy and be part of Entrusol’s funtastetikk healthy community.

Get the freshest Entrusol news

Level 7, Menara Arina UNITI

Jalan Raja Muda Abdul Aziz

50300 Kuala Lumpur, Malaysia

talk2us@entrusol.com

+60129816191 | +60342886393

Money back guarantee
Many people have a perception that oats and healthy drinks usually taste bad. If you taste Entrusol oat cereal drink not tasty after purchase, contact us and we will refund your money. Without any questions!
*subject to the terms & conditions set (within 7 days from the date of purchase)
Goods arrived, only pay!
That's right! Just choose Cash On Delivery and us will ship directly with the service NinjaVan. Just pay them when the goods have arrived!
*subject to Peninsular Malaysia only and charges an additional RM10 will be charged for COD
© 2024 My Innovative Wellness Sdn Bhd(1003824-U) | Entrusol. All Rights Reserved
© 2024 My Innovative Wellness Sdn Bhd(1003824-U) | Entrusol. All Rights Reserved